Outline of the event
(In FY2016, it will be held as a joint project with the University Education Power-Up Seminar) In FY2016, it will be held jointly with the University Education
Power-Up Seminar.
Kyoto FDer Juku will be held as a "Keynote Speech" and "Subcommittee A".
2016 Kyoto FDer Juku × University Education Power-up Seminar Joint Project
Theme: "Thinking about Quality Assurance of Education"
Amid the emphasis on measures related to quality assurance of higher education, many universities have introduced GPA systems and visualized learning outcomes, and are required to develop IR functions and establish departments. In addition, at the field level, creativity in classes, such as active learning and lesson design, is required every day. Against this background, this fiscal year, Kyoto FDer Juku and the University Education Power-up Seminar were jointly held, and the keynote speech was on the relationship between quality assurance of education and IR, and the three subcommittees introduced case studies and two workshops, incorporating both macro and micro perspectives.
- Schedule
- Saturday, January 21, 2017 13:00~17:00 (Doors open at 12:30)
- Venue
- Campus Plaza Kyoto 5F Lecture Room 1 and Seminar Room 2~4
- Organizer
- University Consortium Kyoto
- Target
- University faculty members, staff, and other university officials who are interested in FD
- Attendance fee
- For member schools: Free
For non-member schools: ¥1,000 (Please pay at the reception on the day) - Quorum
- Keynote speech: 150 people Subcommittee A: 110 people Subcommittee B: 20 people Subcommittee C: 20 people
*Applications will be accepted on a first-come, first-served basis.
- Content
- Information flyer [Click here for details]
基調講演 13:00~14:30 【定員:150名】 | 「教育の質保証とIR」 山田 礼子氏(同志社大学 社会学部 教授) |
|
≪概要≫ 高等教育の質保証を推進する方策志向を背景として、既にGPA制度、CAP制の導入、単位の実質化等の方策がすでに多くの大学で実施されているが、そうした方策を十分に機能させ、質保証を推進するためには、IRと呼ばれる機能の開発やそうした部門の設置が求められつつある。教育情報の公表に伴い、データを一元化し、今後稼働する「大学ポートレート」用にデータを加工することもIR部門の新たな仕事となる可能性も高い。さらには、大学のガバナンスの整備が求められるなかで、ガバナンスの支援ツールとしてのIRという見方も浮上しつつある。 IRは、米国の高等教育機関で1960年代に誕生したといわれている。教育、経営、財務情報を含む大学内部の様々なデータの入手や分析と管理、戦略計画の策定、アクレディテーション機関への報告書や自己評価書の作成を主な仕事として、IR部門は、米国の多くの高等教育機関に常設されている。こうした活動から、組織運営に関する意思決定の支援部門というニュアンスが強い一方で、教育改善のためのデータを集積、分析し、教育改善のツールとしての学生調査の開発にもかかわっている。その意味で、学内の教育の質保証にも深くかかわっているのがIR部門といえる。とりわけ、内部質保証とIRの関連性は高い。本講演では、教育の質保証とIRの関係を政策動向との関係から分析する。 |
||
分科会 15:00~17:00 【定員】 分科会A:110名 分科会B:20名 分科会C:20名 | 分 科 会 A | 事例紹介 |
①京都外国語大学 「京都外国語大学における教育の質保証の取組と学修成果の可視化 」 早瀬 明氏( 総合企画室長 教授 ) 村上 正行氏(マルチメディア教育研究センター 教授) ≪概要≫ 京都外国語大学は、2014年に大学教育再生加速プログラム(AP)の複合型(テーマⅠ・ テーマⅡ)に採択されている。その背景には、5カ年計画による大学のマネジメントシステムの構築があり、その中に教育の質保証も位置づけられている。本報告では、京都外国語 大学の教育の質保証のあり方について説明し、それを実現するための具体的な方策とし て、AP事業の概要、IRの取り組み、学修成果の可視化を紹介する。 |
||
②愛知教育大学 「愛知教育大学における教員養成の質保証に向けた教学データ活用―4大学連携に基づくIRの可能性― 」 京免 徹雄氏(学校教育講座 講師) ≪概要≫ 愛知教育大学の教員養成開発連携センターでは、北海道教育大学、東京学芸大学、大阪教育大学と連携して(HATOプロジェクト)、教学改善を目的にIR活動を展開している。本発表では、共通項目の意識調査の作成、データの共有など連携の具体的な内容を紹介し、その意義に言及する。さらに、教員養成の質保証のための試みとして、新入生調査や上級生調査の分析をもとに、本学の教育目標の達成に向けた取組を報告する。 武 寛子氏(教員養成開発連携センター) 京免 徹雄氏(学校教育講座) 高綱 睦美氏(学校教育講座) 3名の連名報告 |
||
分 科 会 B | 【アクティブ・ラーニング×ワークショップ】 「学び合いと成長を促すための様々な仕掛けを創り出す」 久保 秀雄氏(京都産業大学 法学部 准教授) ≪概要≫ アクティブ・ラーニング(AL)型の授業は、受講生次第である部分が大きいため、授業運営者の見込み違いによって失敗する可能性がそれなりにある。一方通行でも済む講義とは違って、受講生の予想外の反応・行動にも即座に対応する必要があるなど、考慮すべき点も各段に多くなる。そこで、AL型授業で生じやすい問題を解決するための仕掛けを創り出すワークに皆で取組むことを通して、AL型授業を成功させるために必要なセンスを磨くとともに、初年次導入教育から専門演習まで、また少人数科目からそうでない科目まで、様々なバリエーションに対応したAL型授業のノウハウを共有することにしたい。 |
|
分 科 会 C | 【AL型授業デザイン×ワークショップ】 「『主体的・対話的で深い学び』を引き出す授業をデザインする」 山田 剛史氏(京都大学 高等教育研究開発推進センター 准教授) ≪概要≫ 現代社会を生き抜く人材の育成が高等教育機関の使命であり喫緊の課題となっています。その中心には教育の質的転換、授業の質的向上が据えられ、具体的な方法としてアクティブラーニングが推奨されています。本分科会では、「主体的・対話的で深い学び」を引き出すための授業をどうデザインし、実践するのかといった点に焦点を当てて、参加型のワークショップ形式で行います。 |
Application
- How to apply (apply by e-mail)
- Subject: "0121 Kyoto FD Application"
Full Text: (1) Name (furigana) (2) Affiliation (organization name / department) (3) Teachers
, staff, others, etc. (4) E-mail address
(5) Whether or not to participate in the keynote speech: Example: Participation, non-participation (6)Subcommittee of choice: Example of entry:
Subcommittee A, Subcommittee B, Subcommittee C, non-participationPlease apply by e-mail to fdrd■consortium.or.jp (please change ■ to @) with
the above contents.
We will send you a confirmation email after receiving your application. - Deadline for application
- Saturday, January 14, 2017
Implementation Report
On Saturday, January 21, 2017, the University Consortium Kyoto jointly organized the "Kyoto FDer School" and the "University Education Power-up Seminar" under the theme of "Thinking about Ensuring the Quality of Education," with 99 participants from member and non-member universities.
Ensuring the quality of education is an eternal issue for universities, and many universities have introduced GPA systems, visualized learning outcomes, and are required to develop IR functions and establish departments. In addition, at the field level, creativity in classes, such as active learning and lesson design, is required every day. Against this background, the keynote speech was about the relationship between educational quality assurance and IR, and the second half was divided into three subcommittees (Case Studies, Active Learning Workshop, and AL-type Class Design Workshop).
First, in the keynote speech, Dr. Reiko Yamada (Professor, Faculty of Sociology, Doshisha University) gave a keynote speech on the theme of "Quality Assurance of Education and IR." Although IR has been spreading in the university industry in recent years, about 70% of universities do not have a university-wide IR organization, and he pointed out the problem that IR functions are limited and ambiguous, and explained the necessity of "educational IR" by stating that education quality assurance is now entering the third stage (returning data results and evaluations to student education).
In the second half, three subcommittees were held simultaneously, and in Subcommittee A, case studies were introduced by two universities, and Professor Akira Hayase (Professor, General Planning Office) and Professor Masayuki Murakami (Professor, Multimedia Education and Research Center) of Kyoto University of Foreign Studies introduced case studies on "Efforts to Guarantee the Quality of Education and Visualization of Learning Outcomes at Kyoto University of Foreign Studies" adopted by the Program for Accelerating the Revitalization of University Education (AP). Dr. Tetsuo Kyomen (School Education Course, Lecturer) of Aichi University of Education gave a case study on "Utilization of Teaching Data to Ensure the Quality of Teacher Training at Aichi University of Education: Possibility of IR Based on Collaboration among Four Universities."
In Session B, a workshop was held with the keyword of active learning, which is equivalent to a university education power-up seminar, and Professor Hideo Kubo (Associate Professor, Faculty of Law, Kyoto Sangyo University) talked about the work of creating mechanisms to solve problems that tend to occur in active learning classes under the theme of "Creating various mechanisms to promote mutual learning and growth."
Subcommittee C also held a workshop on AL-type classroom design, which is equivalent to a seminar on power-up university education, and Professor Takeshi Yamada (Associate Professor, Center for the Promotion of Research and Development of Higher Education, Kyoto University) gave a lecture on the theme of "Designing Classes that Bring Out 'Proactive, Interactive, and Deep Learning'" He talked about the design of the class and its practice.
Finally, in the results of the questionnaire for this joint project, 57 of the 61 respondents who responded to the questionnaire answered "satisfied" or "somewhat satisfied" in terms of overall satisfaction, indicating a high level of satisfaction. In particular, all respondents answered "satisfied" with the satisfaction of subcommittees B and C, making the workshop-style breakout sessions very meaningful.
In addition, many positive comments were received, such as "I was able to understand the meaning of IR from the situation surrounding the university and I was able to learn about specific educational activities," "I felt a sense of fulfillment in the two-part structure, and I thought that it would be better if faculty and staff of each generation were aware of it as a whole," and "I was able to obtain information that will lead to the resolution of issues that are issues for our university."
Contact information
Consortium of Universities Kyoto in charge
of FD business TEL 075-353-9163 FAX 075-353-9101
〒600-8216 Campus Plaza Kyoto
, Shimogyo-ku, Kyoto *Business hours: Tuesday ~ Saturday 9:00~17:00 (excluding year-end and New Year holidays)